안녕하세요!
이번에는 저번 시간에 이어 2024학년도 9월 고3 영어 모의고사
29번(어법), 30번(어휘), 31-32(빈칸) 지문
해설을 하겠습니다!!
이번 어법은 쉽게 출제되었으며, 어휘와 31-32 빈칸 지문도 평이했지만,
선지가 조금 헷갈릴 수 있었을 것 같아요!
하지만 9월 모의고사는 수능이 아니기 때문에 너무 9월 모의고사 성적이
잘 나오지 않았다고 낙담하지 않으면 좋겠어요ㅠㅠ
29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은?
Viewing the stress response as a resource can transform the physiology of fear into the biology of courage. It can turn a threat into a challenge and can help you ① do your best under pressure. Even when the stress doesn’t feel helpful ― as in the case of anxiety ― welcoming it can transform ② it into something that is helpful: more energy, more confidence, and a greater willingness to take action. You can apply this strategy in your own life anytime you notice signs of stress. When you feel your heart beating or your breath quickening, ③ realizing that it is your body’s way of trying to give you more energy. If you notice tension in your body, remind yourself ④ that the stress response gives you access to your strength. Sweaty palms? Remember what it felt like ⑤ to go on your first date ― palms sweat when you’re close to something you want.
-> 정답을 매우 쉽게 찾을 수 있었음 [영어 평가원 어법 3개년 정리에서 빈출되는 개념으로 앞으로 설명할 예정입니다.
① [출제자의 의도] : 준사역동사의 목적격 보어
help에 이어지는 목적격 보어로는 to부정사나 동사원형이 둘 다 가능하므로 do는 어법상 적절함 (만약 to do 였어도 어법상 적절, help는 준사역동사로 목적격 보어로 동사원형만을 취하지 않고 to 부정사도 같이 취할 수 있다는 것을 기억하기)
② [출제자의 의도] : 대명사
앞에 있는 the stress를 가리키는 대명사 it은 어법상 적절함
③ [출제자의 의도] : 동사 (한 문장의 진짜 동사 - 술어동사)
When이 이끄는 부사절 다음에 주절이 이어지는데, realizing 뒤에 주절의 동사가 없으므로 realizing을 realize로 고쳐야 함 (항상 동사에 밑줄이 있을 때에는 그 문장의 진짜 동사인지 파악하고, 그 후에 분사인지 아닌지를 파악하기)
④ [출제자의 의도] : 접속사 that
remind의 목적어인 명사절을 이끌고 있고, 뒤에 문장이 완전하므로(주어 – the stress response, 동사 - gives, 목적어 – access, 목적어를 수식하는 구 – to your strength) 접속사 that은 어법상 적절함
⑤ [출제자의 의도] : to 부정사의 진주어
it은 형식상의 주어(가주어)이고 to go on your first date가 진짜 주어에 해당하는 부분이므로 to go는 어법상 적절함 (to 부정사가 주어일 때 너무 길면 it을 가주어로 맨 앞에 두고, to 부정사구(진주어)를 뒤로 뺀다)
30. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
Why is the value of place so important? From a historical perspective, until the 1700s textile production was a hand process using the fibers available within a ① particular geographic region, for example, cotton, wool, silk, and flax. Trade among regions ② increased the availability of these fibers and associated textiles made from the fibers. The First Industrial Revolution and subsequent technological advancements in manufactured fibers ③ added to the fact that fibers and textiles were no longer "place-bound". Fashion companies created and consumer could acquire textiles and products made from textiles with little or no connection to where, how, or by whom the products were made. This ④ countered a disconnect between consumers and the products they use on a daily basis, a loss of understanding and appreciation in the skills and resources necessary to create these products, and an associated disregard for the human and natural resources necessary for the products' creation. Therefore, renewing a value on place ⑤ reconnects the company and the consumer with the people, geography, and culture of a particular location.
-> 순서 문제로 나왔어도 좋았을 듯
노란색 형광펜 : 장소의 가치에 관한 이야기 (1700년대까지는 직물 생산이 지리적으로 특정한 지역 내에서 이용 가능했음) => 장소의 제한을 받음
초록색 형광펜 : 그러나 지역 간 무역으로 인해 직물의 가용성이 특정 지역에서 다른 지역으로까지 범위가 넓어졌고, 1차 산업혁명과 그 뒤에 이어진 제조 섬유에서의 기술 발달이 더 이상 섬유와 직물이 ‘장소에 구애 받지 않는다’는 사실을 보여줌, 이로 인해 제품이 어디서, 어떻게, 누구에 의해 만들어졌는지와 관련된 정보 없이 직물들이 만들어졌고, 소비자들은 이 정보를 얻을 수 없게 됨(disconnect) => 기술 발달과 무역으로 인해 장소 제한이 풀어지고 장소에 구애 받지 않게 됨
파란색 형광펜 : 따라서 이러한 문제점으로 인해 ‘장소의 가치를 새롭게 하는 것’이 등장했고, 이는 사람과 지리를 분리시켰던(disconnect) 문제를 해결하기 위해 사람, 지리, 특정 장소를 다시 연결해줌
[정답] 4번, counter(반박하다 – 앞의 문장과 반대) -> result in (초래하다 – 앞의 문장을 지지)
섬유와 직물이 장소에 구애받지 않게 되면서 제품이 어디서, 어떻게, 누구에 의해 만들어졌는지에 관한 정보가 희소해짐. 따라서 소비자는 자신이 사용하는 제품에 대한 생산 과정 이해, 제품 생산에 투입된 원료나 생산자의 노고 등에 대한 이해가 부족하게 되었다는 맥락이 자연스러움.
Disconnect -> 소비자와 상품 간의 단절 -> 소비자가 상품의 정보(지리적 위치 포함)를 모름
31.
In the post-World War II years after 1945, unparalleled economic growth fueled a building boom and a massive migration from the central cities to the new suburban areas. The suburbs were far more dependent on the automobile, signaling the shift from primary dependence on public transportation to private cars. Soon this led to the construction of better highways and freeways and the decline and even loss of public transportation. With all of these changes came a _____________ of leisure. As more people owned their own homes, with more space inside and lovely yards outside, their recreation and leisure time was increasingly centered around the home or, at most, the neighborhood. One major activity of this home-based leisure was watching television. No longer did one have to ride the trolly to the theater to watch a movie; similar entertainment was available for free and more conveniently from television.
① downfalll ② uniformity ③ restoration ④ privatization ⑤ customization
[정답 근거] : 노란색 형광펜 (사유화에 관한 이야기를 다 다른 단어로 표현하고 있음)
제 2차 세계대전 이후 유례없는 경제 성장은 중심 도시에서 교외 지역으로의 대규모 이주를 부추겼다. 이로 인해 사람들은 대중교통에서 자가용을 더 많이 이용하게 되었고, 자신의 집 내부 공간도 더 넓어지고 외부 정원으로 인해 아름다워졌다.
즉, public -> private으로 변하고 있음을 알 수 있다. 또한 휴양과 여가 시간도 집이나 이웃에 집중되었다. (점점 사유화가 되고 있음을 증명) 또한 더 이상 영화를 보기 위해 극장까지 가지 않고 ‘집 안’에 있는 텔레비전으로 편하게 이용 가능해졌다.
=> 여가의 ‘사유화’
32. Many people create and share pictures and videos on the Internet. The difficulty is finding what you want. Typically, people want to search using words (rather than, say, example sketches). Because most pictures don’t come with words attached, it is natural to try and build tagging systems that tag images with relevant words. The underlying machinery is straightforward ― we apply image classification and object detection methods and tag the image with the output words. But tags aren’t _____________________________. It matters who is doing what, and tags don’t capture this. For example, tagging a picture of a cat in the street with the object categories “cat”, “street”, “trash can” and “fish bones” leaves out the information that the cat is pulling the fish bones out of an open trash can on the street.
① a set of words that allow users to identify an individual object
② a comprehensive description of what is happening in an image
③ a reliable resource for categorizing information by pictures
④ a primary means of organizing a sequential order of words
⑤ a useful filter for sorting similar but not identical images
노란색 형광펜 : 사람들의 니즈, 욕구 – 원하는 것을 찾을 때 ‘단어를 사용’하여 검색하길 원
초록색 형광펜 : 그러나 사진 올릴 때 문제점이 발생, 사진에는 단어가 첨부되지 않음. 즉, 사람들의 니즈가 충족되지 못함. 이를 해결하기 위해 이미지와 관련된 단어를 태그하는 태그 시스템이 만들어짐. 이는 사진을 올릴 때 출력된 단어로 이미지를 태그하는 방식.
파란색 형광펜 : 그러나 태그 시스템도 결함, 문제점이 있음. 바로 ‘이미지에서 일어나고 있는 일에 대한 포괄적인 설명이 아님 – 정답’. 사진에서 중요한 것은 ‘누가 무엇을 하고 있는지’, 즉 이미지의 포괄적인 설명인데, 태그는 그 정보를 빠뜨리게 됨. 예를 들어, 거리에 있는 고양이의 사진을 고양이, 거리, 쓰레기통, 물고기 뼈로 태그하면, 그 고양이가 거리에 있는 열린 쓰레기통에서 물고기 뼈를 빼내고 있다는 정보를 빠뜨리며 주요 키워드만 태그할 수 있음. 이는 이미지의 포괄적인 설명(예시에서 보여준 고양이 정보)를 보여주지 못한다는 것을 보여줌.
-> 따라서 정답은 2번
이상으로 29번~32번 해설을 마치도록 하겠습니다.
내일은 33번~36번 해설이 올라옵니다!!
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