본문 바로가기

영어

평가원 영어 어법 3개년 정리

여러분 안녕하세요!

포기하지 않고 조금씩 매일 노력하여 여러분이 

꿈을 이루는 그날을 응원하는

'시나브로'입니다.

 

 

 

이번에는 평가원에서 출제한

영어 어법 3개년을 정리해보았는데요!

 

 

 

3개년 정리를 보면서, 평가원 출제 스타일과

빈출 개념을 파악하는 것이

중요하기 때문에 한 번 정리했습니다.

 

 

 

이후, 카드 뉴스로 한 눈에 빈출 개념을 볼 수 있도록

년도별로 출제된 개념을 정리하겠습니다.

 

 

 

 

 

3개년 정리본을 pdf 파일로 첨부하여,

여러분이 프린트하여 볼 수 있도록 하겠습니다!

 

 

 

 

 

모든 텍스트를 여기에 업로드하려고 하였지만,

내용이 많아 우선 앞부분만 보여드리겠습니다.

 

 

 

 

 

[2021학년도 6월]

29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은? 

 

People from more individualistic cultural contexts tend to be motivated to maintain self - focused agency or control ①as these serve as the basis of one's self-worth. With this form of agency comes that the belief that indivicual successes ② depending primarliy on one's own abilities and actions, and thus, whether by influencing the environment or trying to accept one's circumstances, the use of control ultimately centers on the individual. The independent self may be more ③ driven to cope by appealing to a sense of agency or control. However, people from more interdependent cultural contexts tend to be less focused on issues of individaul success and agencty and more motivated towards group goals and harmoney. Research has shown ④ that East Asians prefer to receive, but not seek, more social support rather than seek personal control in certain cases. Therefore, people ⑤who  hold a more interdependent self - construal may prefer to cope in a way that promotes harmony in relationships.

* self-construal: 자기 구성

 

   [출제자의 의도] 접속사

as = 이유를 나타내는 부사절을 이끄는 접속사

 

   [출제자의 의도] 동사 - 본동사 (한 문장의 진짜 동사)

depending -> depend (that절의 주어가 individual successes이고 depend는 동사 자리) 

 

   [출제자의 의도] 동사 - 능동 vs 수동

1) 주어인 ‘The independent self’은 유도되는 대상 , 즉 어떤 행동을 당하는 대상이기에 수동태 형태인 be driven 형태가 맞다

2) drive는 ‘유도하다’라는 동사로 타동사이다. 그러나 뒤에 목적어가 없으므로 수동태 형태인 be driven 형태가 맞다

 

   [출제자의 의도] 접속사 that

has shown의 목적어 역할을 하는 명사절을 이끄는 접속사 that (뒷문장이 완전)

 

   [출제자의 의도] 관계대명사 vs 관계부사

선행사인 people을 수식하면서 뒷문장이 불안전하므로(주어가 없음) 주격 관계대명사 who가 오는 것이 맞다. 

 

 

 

 

 

[2021학년도 9월]

29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은? [3점] 

 

Competitive activities can be more than just performance showcases ① which the best is recognized and the rest are overlooked. The provision of timely, constructive feedback to participants on performance ②is an asset that some competitions and contests offer. In a sense, all competitions give feedback. For many, this is restricted to information about whether the participant is an award- or prizewinner. The provision of that type of feedback can be interpreted as shifting the emphasis to demonstrating superior performance but not ③ necessarily excellence. The best competitions promote excellence, not just winning or “beating” others. The emphasis on superiority is what we typically see as ④ fostering a detrimental effect of competition. Performance feedback requires that the program go beyond the “win, place, or show” level of feedback. Information about performance can be very helpful, not only to the participant who does not win or place but also to those who ⑤ do. 

* foster: 조장하다 ** detrimental: 유해한

 

 

   [출제자의 의도] 관계대명사 vs 관계부사

밑줄 친 부분 뒤는 the best is recognized와 the rest are overlooked’ 문장이 연결되어 있는데, 둘 다 모두 주어와 수동태의 구조를 가진 완전한’ 형태의 절이므로 관계부사 where로 고쳐야 한다.

 

   [출제자의 의도] 주어와 동사 수일치

모든 수식어를 제외하면 수식을 받는 주어는 ‘The provision’으로 단수이기에 주어와 동사 수일치를 하면 동사도 단수 형태여야 하므로 어법상 적절함

 

   [출제자의 의도] 형용사 vs 부사

뒤에 명사인 excellence가 오므로 부사인 necessarily가 아닌 형용사가 와야 한다고 생각할수도 있지만, necessarily와 excellence 사이에는 중복을 피하기 위해 demonstrating이 생략되어 있다. 따라서 현재분사인 demonstrating을 수식하는 necessarily는 어법상 적절함. 또는 necessarily는 부사로 문장에서 불필요한 존재로, 생략해도 문장 성립이 되기 때문에 necessarily가 적절하다고 볼 수 있음.

 

   [출제자의 의도] 기타 – 숙어 표현

‘see A as B’는 A를 B로 간주하다라는 뜻으로 as는 전치사로 뒤에 동명사 fostering을 상요하는 것은 어법상 적절함 (전명구 : 전치사 + 명사구, 전치사 뒤에는 명사구가 오며 동명사도 명사에 속함)

 

⑤  [출제자의 의도] 동사 – 대동사 do

바로 앞에 나온 win or place를 대신하는 대동사로 쓰인 do는 어법상 적절함 (만약 단수였다면 does, 과거 시제였다면 did였음)

 

 

 

 

 

[2021학년도 수능]

29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은? [3점]

 

Regulations covering scientific experiments on human subjects are strict. Subjects must give their informed, written consent,and experimenters must submit their proposed experiments to thorough examination by overseeing bodies. Scientists who experiment on themselves can, functionally if not legally, avoid the restrictions ① associated with experimenting on other people. They can also sidestep most of the ethical issues involved: nobody, presumably, is more aware of an experiment’s potential hazards than the scientist who devised ② it. Nonetheless, experimenting on oneself remains ③ deeply problematic. One obvious drawback is the danger involved; knowing that it exists ④ does nothing to reduce it. A less obvious drawback is the limited range of data that the experiment can generate. Human anatomy and physiology vary, in small but significant ways, according to gender, age, lifestyle, and other factors. Experimental results derived from a single subject are, therefore, of limited value; there is no way to know ⑤ what the subject’s responses are typical or atypical of the response of humans as a group.

* consent: 동의 ** anatomy: (해부학적) 구조*** physiology: 생리적 현상

 

 

   [출제자의 의도] 동사 – 능동 vs 수동

1) 분사구의 수식을 받는 명사구인 the restrictions가 의미상 ‘실험하는 것과 관련된’ 제한이기에 과거분사 associated는 어법상 적절함

2) associate는 타동사로 뒤에 목적어가 있어야 하지만 뒤에 목적어 없이 전명구(전치사 + 명사구)만 있기에 과거분사 p.p 형태인 수동태가 와야 함

 

   [출제자의 의도] 대명사

앞서 언급된 an experiment를 대신하는 대명사 it은 어법상 적절함

 

   [출제자의 의도] 형용사 vs 부사

형용사 problematic을 수식하므로 부사 deeply는 어법상 적절함 (부사는 동사, 형용사, 부사, 문장 전체를 수식함)

 

   [출제자의 의도] 주어와 동사 수일치

동명사구인 knowing that it exists가 문장의 주어이므로 단수로 수일치한 does는 어법상 적절함 (동명사구는 항상 단수 취급)

 

⑤  [출제자의 의도] 관계대명사 what

know의 목적어 역할을 하는 명사절을 유도해야 하는데, 완전한 형태의 절이 이어 지고 문맥상 의문을 나타내고 있으므로 what을 whether로 고쳐야  

(what은 관계대명사로 뒤에 불안전한 형태의 절이 옴 + ‘~라는 것으로 해석이 됨)

 

 

평가원 어법 3개년 정리 (최종본).pdf
0.59MB